Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
یادداشت: This feature may not be available in some browsers.
انجمن ناولز
✦ اینجا جایی است که واژهها سرنوشت میسازند و خیال، مرزهای واقعیت را درهم میشکند! ✦
اگر داستانی در سینه داری که بیتاب نوشتن است، انجمن رماننویسی ناولز بستری برای جاری شدن قلمت خواهد بود. بیهیچ مرزی بنویس، خلق کن و جادوی کلمات را به نمایش بگذار!
.
در این شماره از مقالات آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ بهسراغ انیمه میدوری و فیلمهای میدسامر و محافظ علتهای گمشده رفتهایم. همراه ما باشید.
در این شماره از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» در ابتدابه سراغ انیمهای ژاپنی خواهیم رفت. یک اثر نسبتا غمانگیز و کلاسیک. بعد از آن فیلم میدسامر را خواهیم دید. فیلمی ترسناک که از عناصر سینمای بومی بهره میگیرد. بعد از آن بهسراغ سینمای نوردیک خواهیم رفت و اثری جنایی را خواهیم دید. با این مقاله همراه ما باشید.
میدوری همانند بیشتر انیمههای ژاپنی فضایی تلخ و سرد دارد. این انیمه یکی از انیمههای قدیمی ژاپنی است که دیدناش خالی از لطف نخواهد بود. داستان از این قرار است که مادر میدوری بیمار میشود، پدرش آنها را رها میکند و میدوری درنهایت به گلفروشی مشغول میشود. بعد از این اتفاق قهرمان قصه وارد یک گروه سیرک میشود، جائی که شرایط زندگی او را بدتر میکند.
فضای تیرهوتار این انیمه بیشباهت به آثار ترسناک نیست، تعلیقی که در این میان وجود دارد ما را به یاد تریلرهای وحشتناک میاندازد. حالا مخاطب در این مسیر به دنبال این است که ببیند، میدوری تا کجا پیش میرود و چقدر در این زندگی بیرحمانه تلاش و مقاومت میکند. فیلمساز در این اثر مخاطب را با قدرت فراوانی به قهرمان قصهاش نزدیک میکند. تماشاگر با میدوری همذاتپنداری میکند و جهنم دردآلود او را با تمام وجود درک میکند. زندگی میدوری از یک زندگی خوب و دلانگیز تبدیل به جهنمی بیپایان میشود و مخاطب در گوشهای مینشیند و انتظار میکشد که او خودش را از این منجلاب نجات دهد.
سبک بصری انیمه میدوری کاملا در خدمت محتوای آن است. رنگبندیها و میزانسنها همگی در القای فضای بسته و ناامیدکنندهی این انیمه نقش خود را بهخوبی ایفا میکنند.
میدسامر یک تریلر جذاب است، از آن دسته از فیلمهایی که آرامآرام شما را به دل ماجرایی جذاب میکشاند. فیلم از ایدههای بومی و فولکلوریک استفاده میکند تا به زبانی جهانی روایت خود را پیش ببرد. داستان فیلم از این قرار است که زوجی برای بهبود شرایط روحیشان به مراسمی قدیمی در یک روستا دعوت میشوند، یک مراسم بومی که هر 90 سال یکبار انجام میشود. تا به اینجای کار میدسامر یک ملودرام خانوادگی است که در هستهی مرکزیاش رابطهای در حال فروپاشی را نشان میدهد اما از این جای کار به بعد میدسامر وارد ژانر دلهره و ترس میشود و سفری عجیب را برای مخاطب رقم میزند.
آری استر در اینجا از طبیعت بهره میگیرد تا معنای بیشتری به اثر بومی و دلهرهانگیز خود ببخشد. طبیعت که در بین شمنها همیشه آبجکتی جادویی محسوب میشده است حالا بهطرز دراماتیکی در این فیلم مورد استفاده قرار میگیرد. مزارع و نور خورشید به خودیخود تعلیقی جذاب را رقم میزنند، گویی مخاطب میداند که در پس این آرامش اولیه یک ماجرای ترسناکی نهفته است. این فیلم مختص کسانی است که به آیینها و فرقهها علاقه دارند. البته این را نیز باید در نظر داشت که همهی اینها از جایی در ناخودآگاه جمعی ما انسانها میآیند، پس نمیتوان از جنبهی روانشناسانه بودن این فیلم نیز غافل بود.
میدسامر روایتی دربارهی یک سفر درونی است، اینکه درنهایت باید رنجی را پایان داد و با شرایط پیش آمده جنگید. این فیلم با تلفیق کردن عناصر بومی و داستانهای محلی به چارچوب یک فیلم ترسناک به چیز جدیدی میرسد. اول اینکه بهخوبی میتواند از پس چفتوبس کردن ایدههای متفاوت با یکدیگر برآید، دوما از روانشناسی بهخوبی بهره میگیرد و کارکترهایش را طبق کشمکشهای سخت زندگی پرداخت میکند.
سینمای نوردیک، سینمایی بهشدت جذاب است اما برای کسانی که به حسوحال این جهان عجیب و البته یخزده علاقه دارند. فیلم The Keeper of Lost Causes، اقتباسی از یکی از مشهورترین کتابهای دانمارکی است. یوسی آدلر اولسن نویسندهی مجموعه کتابهایی بنام بخش کیو است که سینمای نوردیک از آنها بهرهی بسیاری برده است. کتابهایی که خالق یک مجموعه سینمایی شدهاند. فیلم محافظ علتهای گمشده اولین قسمت از مجموعه فیلمهایی است که طبق کتابهای یوسی آدلر اولسن ساخته شدهاند.
داستان از این قرار است که کاراگاه کارل بعد از یک ماموریت ناموفق به بخش کیو فرستاده میشود، جائی که پروندههای نیمه تمام در آنجا نگهداری میشوند. او در آنجا با شخصی بنام اسد آشنا میشود. اسد همکار کارل در این بخش است که قرار است با یکدیگر به پروندههای نیمه تمام رسیدگی کنند. روایت وقتی وارد درام اصلی خود میشود که این دو نفر هنگام بررسی پروندهی خودکشی یک زن به مسائل بسیار مهمتری برخورد میکنند، مسائلی که پای پیچیشهای داستانی جذابی که مختص آثار جنایی است را به این فیلم باز میکند. دنیای این فیلم، جهانی سرد و بیرحم است و پالتهای رنگی سرد استفاده شده مخاطب را به قعر ترس و دلنگرانی میکشاند.
همانطور که در ابتدای توضیح این فیلم گفتم سینمای نوردیک، سینمایی منحصربفرد است. لحن سرد جاری در این آثار بسیار متفاوت از فیلمهایی است که در هالیوود و یا سایر کشورهای اروپایی ساخته میشوند. کاراگاهان این آثار برخلاف کاراگاهان سنتی و کلاسیک پر از خطا و اشتباه هستند، آنها همچون قهرمانان فیلمهای نوآر دچار دوزی از سرگشتگی میشوند و باید در میان کشمکشهای ناگزیری که دنیا به سرشان آورده است، دست به عملهای بزرگ و سرنوشتسازی بزنند. این فیلم در میان آثار جنایی، اثری جذاب و دلنشین است و ما را به یاد تریلرهای کرهای میاندازد، فیلمهایی که قرابت زیادی با جهان خشن و بیحم امروز ما دارد.