- تاریخ ثبتنام
- 8/12/24
- نوشتهها
- 1,557
- موضوع نویسنده
- #1
یک کمدی-درام عمیق از وودی آلن، اثری شاعرانه از کریشتوف کیشلوفسکی و یک کمدی-رمانتیک از اریک رومر؛ در این آخر هفته، به سراغ فیلمهای پاییزی میرویم.
حتی کسانی که خیلی هم اهلِ هنر یا نگاهِ خلاقانه به جهان نیستند، در فصل پاییز، با احساساتی متفاوت و دریافتی خاص از محیط پیرامونشان مواجه میشوند؛ تکلیف ما هنردوستان که روشن است! پاییز، ضیافتِ عشاق، ادیبان، شعرا و هنرمندان است! فصلی که چشممان را به آرایشِ محزوناش خیره میکند و سرمای بیهیاهوی آن، تمنای گرما را در تنهامان زنده نگه میدارد.
آثار سینمایی، از امکانات زیباشناختیِ سومین فصل سال، استفادههای متنوعی میکنند. سه فیلمی که برای این شماره از سری مقالههای «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» انتخاب کردهام، نمونههای خوبی برای انواع «پاییزی بودن» آثار سینماییاند. بخش مهمی از داستانِ اولی، در پاییز میگذرد و از همین زاویه، واضحترین ارتباط ممکن را با این فصل پیدا میکند. دومی، از نشانههای بصریِ پاییز، برای تنظیم سبکِ چشمگیرش بهره میبرد و به حالوهوای گیرای سینمایی دست مییابد.
سومی اما -با وجود اشارهی مستقیم ناماش به پاییز- از «پادشاه فصلها»، برای بیانِ تمهای متناش بهره میبرد. به ترتیب دربارهی این سه فیلم صحبت کردم؛ هانا و خواهرانش (Hannah and Her Sisters) به کارگردانیِ وودی آلن، زندگی دوگانهی ورونیکا (The Double Life of Veronique) به کارگردانی کریشتوف کیشلوفسکی و داستان پاییز (Autumn Tale) به کارگردانی اریک رومر.