- تاریخ ثبتنام
- 8/12/24
- نوشتهها
- 1,560
- موضوع نویسنده
- #1
رسانهها از مهمترین نهادهای اجتماعی هستند، اما میزان اعتماد مردم به آنها در سراسر جهان متفاوت است. گزارش سالانه Edelman’s Trust Barometer تصویری کلی از سطح اعتماد عمومی به رسانهها ارائه میدهد. برخی کشورها همچنان رسانههای خود را قابلاعتماد میدانند، درحالیکه در برخی دیگر، مردم نسبت به صحت و بیطرفی اخبار تردید دارند. این گزارش نشان میدهد که در چه کشورهایی رسانهها از اعتماد بالایی برخوردارند و در کدام کشورها مردم نگاه بدبینانهتری دارند.

میزان اعتماد به رسانهها در کشورهای مختلف
بر اساس جدیدترین دادهها، کشورهای مختلف رویکردهای متفاوتی به رسانهها دارند. برخی از پرجمعیتترین کشورهای آسیا، ازجمله چین، اندونزی و هند، سطح بالایی از اعتماد عمومی به رسانهها را نشان میدهند. این در تضاد با کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی است که در آنها میزان اعتماد به رسانهها پایینتر است.با این همه، سطح بالای اعتماد به رسانهها لزوماً به معنای کیفیت بالای آنها یا پوشش خبری جامع و بیطرف نیست. برای مثال، در چین میزان اعتماد بالا است، اما این احتمالاً به این دلیل است که شهروندان عمدتاً در معرض رسانههای دولتی هستند و گزینههای جایگزین محدودی دارند.
در اکثر کشورها، سطح اعتماد به رسانهها اندکی افزایش یافته است و تنها پنج کشور با کاهش اعتماد مواجه شدهاند. بیشترین تغییر در آرژانتین مشاهده شده است، جایی که همزمان با روی کار آمدن خاویر میلی، اعتماد به رسانهها و دولت بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
در جدول زیر میبینیم که چه سهمی از هر جامعه به نهادهای رسانهای کشورشان اعتماد دارند.


روند تغییرات در اعتماد به رسانهها
در پنج سال گذشته، تغییرات قابلتوجهی در میزان اعتماد به رسانهها در کشورهای مختلف رخ داده است:- افزایش اعتماد: در کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سطح اعتماد به رسانهها به ترتیب ۱۵ و ۶ درصد افزایش داشته است. فرانسه و آفریقای جنوبی نیز شاهد افزایش ۵ درصدی یا بیشتر در اعتماد عمومی به رسانههای خود بودهاند.
- کاهش اعتماد: در ژاپن، آلمان و ایالات متحده میزان اعتماد به رسانهها ۵ درصد یا بیشتر کاهش یافته است.
چرا مردم به رسانهها بیاعتماد شدهاند؟

چندین عامل در کاهش اعتماد به رسانههای سنتی نقش دارند: