- تاریخ ثبتنام
- 8/12/24
- نوشتهها
- 1,579
- موضوع نویسنده
- #1
نقاشی عصر قاجار به طور کلی تلفیقی از سنتهای نقاشی ایرانی و تکنیکها و تاثیرات نقاشی غربی بوده است. موضوعات این نقاشیها را نیز اغلب مجالس بزم، منظرهها و پرترههای اشخاص شکل میدادند.
در اینجا پنج نقاشی مربوط به دورۀ قاجار را ملاحظه خواهیم کرد؛ از یک طراحی کوچک توسط شخص ناصرالدینشاه تا یک نقاشی رنگ و روغن از بانویی که شاگر کمالالملک بود.
این نقاشی رنگ روغن یکی از آثار خانم شوکتالملوک خواجهنوری است که به همراه خواهرش در نزد کمالالملک شاگردی کرده بودند. از شوکتالملوک آثار دیگری نیز به جا مانده که نقاشی پرترۀ خودش از جملۀ آنها است.
این نقاشی جلوهای از ترکیب هنر ایرانی و اروپایی است. کشیدن نقاشیهای در اندازه بزرگ و با تکنیک رنگ روغن یکی از تاثیرات نقاشی اروپایی بود در حالیکه موضوع زیبایی و جوانی، پارچههای بافت دار و زندگی درباری مرتبط با سنت نقاشی ایرانی است. قسمت بالای بسیاری از این نقاشیها قوس دار ساخته میشد به دلیل اینکه قرار بود در طاقچههای قوس دار قرار بگیرند.
در اینجا پنج نقاشی مربوط به دورۀ قاجار را ملاحظه خواهیم کرد؛ از یک طراحی کوچک توسط شخص ناصرالدینشاه تا یک نقاشی رنگ و روغن از بانویی که شاگر کمالالملک بود.
«شالیزار»؛ شوکتالملوک خواجهنوری

این نقاشی رنگ روغن یکی از آثار خانم شوکتالملوک خواجهنوری است که به همراه خواهرش در نزد کمالالملک شاگردی کرده بودند. از شوکتالملوک آثار دیگری نیز به جا مانده که نقاشی پرترۀ خودش از جملۀ آنها است.
شاهزاده و گربه؛ نقاش ناشناس

این نقاشی جلوهای از ترکیب هنر ایرانی و اروپایی است. کشیدن نقاشیهای در اندازه بزرگ و با تکنیک رنگ روغن یکی از تاثیرات نقاشی اروپایی بود در حالیکه موضوع زیبایی و جوانی، پارچههای بافت دار و زندگی درباری مرتبط با سنت نقاشی ایرانی است. قسمت بالای بسیاری از این نقاشیها قوس دار ساخته میشد به دلیل اینکه قرار بود در طاقچههای قوس دار قرار بگیرند.